در این مقاله نقش هدایای تبلیغاتی برای کسب و کارها را بررسی میکنیم و شرح میدهیم که چرا محصولات تبلیغاتی تقریبا برای هر شغلی حیاتی هستند.
متقاعد کردن ذهنتان برای درک اهمیت هدایای تبلیغاتی برای برندها و مشاغل می تواند در ابتدا کمی دشوار باشد. ممکن است تعجب کنید که چگونه یک آیتم ساده که نشان دهنده برند شماست می تواند فروش را افزایش دهد و تاثیری ماندگار بر مشتریان بگذارد. در واقع هدایای تبلیغاتی تاثیر مثبتی بر استراتژی بازاریابی شما دارد. نقش هدایای تبلیغاتی از آنچه فکر می کنید در بهبود استراتژی بازاریابی شما بیشتر.
هدایای تبلیغاتی چیست؟
محصولات تبلیغاتی عناصر مفیدی هستند که روی نام، لوگو یا پیام تبلیغکننده نقش بسته و برای افزایش آگاهی از برند در میان مصرفکنندگان طراحی شدهاند. این محصولات یک ابزار بازاریابی فوق العاده قدرتمند هستند. زیرا آنها به برند اجازه می دهند با مصرف کنندگان ارتباط برقرار کند و حواس آنها را درگیر کند. محصولات تبلیغاتی به عنوان یکی از تنها اشکال تبلیغاتی که به مصرف کنندگان اجازه می دهد به صورت فیزیکی با یک برند تعامل داشته باشند، اغلب یک تجربه تجاری به یاد ماندنی ایجاد می کنند.
هدایای تبلیغاتی چه تاثیری بر توسعه کسب و کار دارد؟
بررسی ها در زمینه نقش هدایای تبلیغاتی به این نتیجه رسیده اند که:
بررسی ها در زمینه اهمیت هدایای تبلیغاتی به این نتیجه رسیده اند که:
88 درصد از دریافت کنندگان محصولات تبلیغاتی نام تبلیغ کننده را روی محصولات به خاطر می آورند.
85 درصد از دریافت کنندگان هدایای تبلیغاتی از محصول و خدمات مورد نظر استفاده می کنند.
83 درصد مردم دریافت چنین محصولاتی را از کسب و کارها دوست دارند.
چرا هدایای تبلیغاتی برای کسب کارها اهمیت دارند؟
هر کسب و کاری برای جذب مشتریان بالقوه به یک محصول تبلیغاتی یا هدیه تبلیغاتی نیاز دارد. یک قانون کلی که هر فردی که وارد دنیای تجارت می شود باید از آن آگاه باشد تا بتواند موقعیت منحصر به فردی در بازار کسب کند. استفاده از هدایای تبلیغاتی یک روش بازاریابی است که صاحبان مشاغل می توانند از آن برای جذب مشتریان جدید با قیمت بسیار پایین استفاده کنند. شما می توانید محصولات ارزان و موثری را پیدا کنید که توجه مردم را به خود جلب کرده و به مرور زمان افراد جدیدی را به سمت کسب و کار شما جذب کند.
نقش هدایای تبلیغاتی این است که باعث می شود مردم و مشتریان برند شما را بهتر ببینند و از طریق این محصولات شما را بهتر به خاطر بسپارند. فرض کنید یکی از این هدایای تبلیغاتی فلش مخصوص با نام برند، لوگو و اطلاعات تماس شما باشد.هنگامی که این فلش را به مشتریان داده و آن ها از فلش استفاده می کنند، دائما کسب و کار شما در برایشان یادآوری شده و نام برند شما را به یاد خواهند داشت.فرض کنید شما یک تجارت مرتبط با فناوری دارید. در این صورت مواردی مانند فلش تبلیغاتی ، خودکار تبلیغاتی ، خودکار فلزی تبلیغاتی ، لیوان پلاستیکی تبلیغاتی ، ست مدیریتی و … یک فرصت عالی برای کسب و کار شما خواهند بود.
چه یک کسب و کار کوچک و چه بزرگ، اگر به مردم یک هدیه تبلیغاتی مرتبط با برند خود ارائه دهید، می توانید مشتریان زیادی را جذب کنید که شامل اطلاعات تماس نیز می شود. این اقلام را در رویدادهای خاص یا نمایشگاهها و کنفرانسهایی که در آن شرکت میکنید به عنوان هدیه به مردم بدهید. فرصت های بی شماری برای ارائه هدایا به مردم وجود دارد و مناسبت های زیادی در این زمینه وجود دارد.
چرا باید هدایای تبلیغاتی را به مشتریان بالقوه ارائه کنیم؟
1- نقش هدایای تبلیغاتی در افزایش آگاهی از برند
استفاده از هدایای شرکتی به معنای واقعی کلمه نام تجاری شما را نشان می دهد. با توزیع هدایا و نام تجاری، لوگو و اطلاعات تماس خود، آگاهی از برند خود را گسترش می دهید. در واقع مردم با دریافت محصولی خاص و رایگان از شرکت شما از لحاظ احساسی ارتباط می گیرند و همه جا از شرکت شما با نام نیک یاد می کنند.
2- نقش هدایای تبلیغاتی در کاهش هزینه های تبلیغاتی
هدایای تبلیغاتی روشی بسیار مقرون به صرفه برای تبلیغات هستند. از این رو که آنها معمولاً استفاده می شوند و برای مدت طولانی ذخیره می شوند، هزینه کمتری نسبت به سایر رسانه ها یا تبلیغات هدفمند دارند.هدایای تبلیغاتی یک روش کم هزینه اما با بازدهی بالا است. شما میتوانید با در نظر گرفتن بودجه ای اندک، اقلام مختلفی را سفارش داده و تا مدتها در ذهن مشتریانتان باقی بمانید. همچنین با این اقلام میتوان افراد بسیاری را تبدیل به مشتریان جدید برند نمود.
3- نقش هدایای تبلیغاتی در حفظ وفاداری مشتری
در میان مشتریانی که هدایای تبلیغاتی شما را دریافت میکنند امکان اینکه دوباره به شما مراجعه کنند، بیشتر است. دادن هدایای تبلیغاتی به مخاطبان به آنها یادآوری میکند که تبادل تجاری آنها برای شما مهم است و این یک احساس مثبت است که وفاداری را افزایش میدهد.
4- نقش هدایای تبلیغاتی در بازاریابی با مدت بیشتر
تبلیغات دیجیتالی برای طولانی مدت باقی نمی مانند و هزینه های بیشتری برای اینکه برند خود را در مدت طولانی تری به کاربران نشان دهید، صرف می شود. در حالی که بکارگیری محصولات تبلیغاتی برای به نشان دادن برند تجاریتان می تواند مدت زمان طولانی تری توسط کاربران استفاده شود.
استفاده کنندگان از این محصولات هر روز با نام و برند تجاری شما روبرو می شوند، در این شرایط ممکن است برند شما سایر کاربران را نیز به سمت خود سوق دهد، مثلا استفاده از یک لباس یا خودکار با برند تبلیغاتی شما می تواند علاوه بر شخصی که از این محصولات استفاده می کند سایر افراد را نیز که با برند شما روبرو می شوند را تحت تاثیر قرار دهد. در اینجا شما فقط یک سرمایه گذاری اولیه روی محصولات تبلیغاتی انجام داده اید، اما بازدهی آن، روز ها، هفته ها یا حتی سال ها ادامه می یابد و این محصولات مورد استفاده باقی می مانند.
5- نقش هدایای تبلیغاتی در ایجاد شهرت
کسب شهرت با استفاده از محصولات تبلیغاتی با کیفیت می تواند در ذهن کاربران فکر خوبی نسبت به نام تجاری شما ایجاد کند. استفاده از این محصولات برای تبلیغ برندتان باعث می شود که مردم متوجه شوند که شما به آنچه هدیه می دهید، اهمیت می دهید و همینطور مشتریان شما احساس خواهند کرد که یک هدیه با کیفیت بالا، نشان دهنده ی خدمات سطح بالایی است که آنها می خواهند.
6– نقش هدایای تبلیغاتی در بالا بردن انگیزه کارمندان
هدایای تبلیغاتی علاوه بر مشتریان به کارمندان نیزاهدا میشود تا از کارکرد خوب آنها تقدیر شده و برای افزایش عملکردنشان، با انگیزه شوند.
این قبیل اقدامات میتواند جزو استراتژی های پاداش دهی و متناسب با کارمندان، فرهنگ سازمانی و اهداف سازمانتان باشد.
محصولات مختلف با ارزش بالا و قیمت به صرفه وجود دارند که باعث افزایش انرژی مثبت در محیط کار میشوند.
استفاده از این راهکارهای انگیزه بخش به خصوص در محیطهای فروش میتوانند بسیارموثر باشند.
7- نقش هدایای تبلیغاتی در در ارتباط بودن با جوامع محلی و گروههای خیریه
برقراری ارتباط با جوامع و موسسات خیریه، حمایت از رویدادها و حفظ ارتباط با جامعه راهی عالی برای افزایش آگاهی از برند و راهی اثبات شده برای افزایش سهم بازار شماست. میزبانی یک رویداد خیریه یا اهدای لباس تیم های ورزشی محلی با لوگوی شما نشان دهنده تعهد و حمایت سازمان شما است. اهدای هدایای رایگان به موسسات خیریه نیز از جمله فعالیت هایی است که منجر به ایجاد رابطه ای دوجانبه خواهد شد.
8- نقش هدایای تبلیغاتی دربه دست آوردن سرنخهای فروش
با توزیع لوگو، نام و مشخصات برند بر روی هدایای شرکتی، آگاهی، علاقه و کنجکاوی در کسب و کار خود را افزایش میدهید. میتوانید از هدایا به عنوان مشوقی برای گرفتن آدرسهای ایمیل یا ثبت نام در دورههای آزمایشی رایگان استفاده کنید.استقبال مشتریان از شرکتی که به آنها هدیه میدهد بسیار بیشتر است.
9- نقش هدایای تبلیغاتی در ایجاد روابط دوستانه با مشتریان با استفاده از هدایای تبلیغاتی
هدایای لوکس شرکتی راهی عالی برای ایجاد روابط طولانی مدت با مهمترین مشتریان است. مشتریان دوست دارند که احساس ارزشمندی کنند. بسیاری از مدیران معتقدند که هدایایی که ارتباطات دوستانه با مشتریان ایجاد کند، مهم هستند. ارسال هدایای مفید و با ارزش به مشتریان، بر آنها تاثیر مثبت می گذارد و احساس رضایت مشتری را از برند شما افزایش می دهد.
10– راهی متفاوت برای ارایه تخفیف و ترویج محصولات
به جای تخفیف دادن، یک هدیه رایگان ارائه دهید.
ممکن است هزینه هدیه، کمتر از میزان تخفیف مورد نظر شما باشد اما قیمت و ارزش هدیه در تصور مخاطب بیشتر بنظر برسد.
برای مثال به جای اینکه به طور نقدی ۱۰ هزار تومان تخفیف بدهید، میتوانید هدیه ای ارائه دهید که برای مخاطب به اندازه ۱۰ هزار تومان ارزشمند، اما قیمت تمام شده آن به اندازه ۵هزار تومان باشد.
در این روش، علاوه بر اینکه حاشیه سود شما افزایش میباید، تصویر بهتری را نیز در ذهن مشتری خلق میکنید.
باور اشتباه درباره هدایای تبلیغاتی
باور های اشتباهی در مور هدایای تبلیغاتی وجود دارد که برای مثال میتوان به جمله معروف “خرید هدیه تبلیغاتی و اعطای آن به مخاطبان صرفا هزینه بوده و هیچ آورده ای را در بر نخواهد داشت” اشاره کرد.
این عقیده نادرست اگر به برند و کسب و کار شما آسیبی نزند، بی شک باعث عقب ماندگی شما در مسیر تبلیغات و معرفی خود به مخاطبانتان خواهد شد و این یعنی کاهش فروش و در نهایت کاهش سود و بازدهی برند شما.
هدایای تبلیغاتی هدفمند و با کیفیت که خلاقیت و زمان مناسبی برای تهیه آن ها صرف شده باشد،میتواند برای کسب و کارتان بسیار سودآور و مفید باشد.
ویژگی هدایای تبلیغاتی
هدایای تبلیغاتی معمولا ویژگی ها و شرایط خاصی دارند. هر شغل و حرفه ای باید هدیه تبلیغاتی خاص خود را داشته باشد. به عنوان مثال، یک تی شرت یا کلاه را نمی توان برای تجارت راه یا شهرسازی استفاده کرد. در این موارد معمولا اقلام خاصی مانند فلش، خودکار و مداد،کالاهای چرمی و … وجود دارد که به عنوان هدیه برای تبلیغات استفاده می شود.
از مهم ترین ویژگی هایی که هدیه ها باید آن را داشته باشند، فقط ارتباط نیست. مهم این است که هدیه تبلیغاتی ظاهری زیبا و شکیل داشته باشد. به عنوان مثال، مجموعه ای از مداد رنگی و مدادهای زیبا می تواند تاثیر مثبتی بر هدیه تبلیغاتی شما داشته باشد.یا مجموعه ای از رومیزی ها به عنوان تبلیغات می تواند بسیار جذاب باشد. در تبلیغات غیررسمی، لباس یا لباس هایی با ظاهری زیبا می تواند برای تبلیغات بسیار مناسب باشد.
حرف آخر
شما باید بهترین راه را برای بازاریابی برند خود پیدا کنید. اگر استفاده از محصولات تبلیغاتی را دراستراتژی بازاریابی خود بگنجانید،فوق العاده خواهد بود و می توانید با هزینه کمتر، برند خود را به طور موثرتری بازاریابی کنید. محصولات تبلیغاتی می توانند به طور مقرون به صرفه مشتریان را به سمت کسب و کار شما جذب کنند. با استفاده از این محصولات می توانید دامنه محصول یا خدمات خود را به مخاطبان بیشتری گسترش دهید. همچنین برای ایجاد یک پایگاه مشتری قوی و افزایش وفاداری مشتری شیوه ای ایده آل است.